Nieuwe merken logo's oud links en nieuw rechts beoordeling
oud boven en nieuw onder bij iphone
Veel organisaties wijzigen na verloop van tijd hun logo om dat aan te passen aan het nieuwe tijdsbeeld. We bekijken het oude en nieuwe merken logo om te zien of de vaak dure aanpassingen wel enig effect sorteren. Criteria waaraan een goed logo moet voldoen. 1.Origineel/Uniek 2. Onderscheidend 3. Toepasbaar 4. Herkenbaarheid/ Leesbaar 5. Aansluiten bij doelgroep (bijv. jong of zakelijk 6. Kleurcombinatie. Vaak wordt nog tijdloos nog als criterium genoemd maar geen enkel logo is tijdloos het wordt steeds aangepast aan het huidige tijdsbeeld. Kijk naar het Citroen logo. Voor elk van de criteria kan men een ster krijgen. Onze beoordeling staat onder de logo's.


Brisbane Airport viert vandaag haar 100-jarig jubileum met de onthulling van een frisse nieuwe merkidentiteit, die de voortdurende transformatie van de belangrijkste toegangspoort van Queensland weerspiegelt. Het nieuwe merk Brisbane Airport behoudt de iconische jetstreams van logo's van de afgelopen decennia, nu weergegeven als 'linten' die een groter gevoel van beweging en vrijheid overbrengen. De kleuren van de linten weerspiegelen de reis van het land, over zee, naar de lucht, en weerspiegelen de ervaring van het opstijgen voor een vlucht. ****


Ter gelegenheid van het 43 jarig bestaan van de Manila International Airport Authority werd een nieuw logo gelanceerd. Volgens logo deskundigen straalt het weinig autoriteit uit. Meer een "vechter" logo. 17/03/2025 *



Op weg naar het nieuwe logo voor de stad Dortmund. Ontwerp bureau Dichter und Denker. Ze begonnen met het logo en creëerden wat volgens hen een sterk en onmiskenbaar symbool is. Een die voortbouwt op de logogeschiedenis van de stad, het sterkste symbool van de stad, de adelaar, bevat en, in combinatie, het centrum van het nieuwe corporate design-systeem vertegenwoordigt. De adelaar werd vereenvoudigd en iconografischer gemaakt, "bevrijd" van het schild en het schild werd geïntegreerd in zijn vorm. De DO is gebaseerd op het oude Dortmund-logo uit de jaren 1970 en is ook teruggebracht tot de essentie. Dit maakt het tegelijkertijd opvallender en gedenkwaardiger. In de toekomst zal het opschrift "City of Dortmund" worden geschrapt en zal de combinatie van adelaar + DO het belangrijkste logo en identificatiesymbool van de stad worden (zie bovenstaande evolutie afbeelding). 17/03/2025****


Het Beierse Woud is een middelgebergte in Beieren dat zich uitstrekt tot Tsjechië. Toerisme is een belangrijke economische factor voor het Beierse Woud. Om de aantrekkelijkheid van het toeristische merk Beierse Woud te behouden en te verbeteren, is het merkprofiel de afgelopen maanden aangescherpt. Om de aantrekkelijkheid van het toeristische merk Beierse Woud te behouden en te verbeteren, is het merkprofiel de afgelopen maanden aangescherpt. *** 27/01/25
oude logo nieuwe logo

Het op 1 januari 2025 eerste ingediende merk bij het Europees merkenbureau. Er werden die dag 7 merken aangevraagd.

Het op 31 december 2024 laatst ingediende Europese merk. Er werden ruim 300 merken op de laatste dag van het jaar aangevraagd.


oud nieuw
Ricard is een aperitief met anijs- en zoethoutsmaak dat synoniem is geworden met zonnige middagen in de Provence. Het nieuwe logo is een opgefrist met als doel zijn legendarische verleden te behouden en er tegelijkertijd een eigentijdse draai aan te geven. Nu Ricard de Franse markt voor gedistilleerde dranken al domineert, gaat het bij deze rebranding niet alleen om een frisse look; Het gaat erom de erfenis van het merk voort te zetten en tegelijkertijd relevant te blijven voor nieuwe generaties


oud nieuw
Onder het motto "Geworteld in traditie en altijd met het oog op de toekomst" heeft de Brandenburgse stad Eberswalde een nieuw uiterlijk gekregen met een nieuw handelsmerk, een zwijn genaamd "Ewald". De gestileerde afbeelding van een wild zwijn zal voortaan fungeren als afzender van het stadsbestuur. Onder het motto "Geworteld in traditie en altijd met het oog op de toekomst" heeft de Brandenburgse stad Eberswalde een nieuw uiterlijk gekregen met een nieuw handelsmerk, een zwijn genaamd "Ewald". De gestileerde afbeelding van een wild zwijn zal voortaan fungeren als afzender van het stadsbestuur.
17092024 +++

oud

nieuw


oud nieuw
Landal Green Parks en Roompot zijn samengegaan en hebben een nieuw logo
30 juli 2024 ****


SCB is een architecten-, plannings-, interieur- en stedenbouwkundig bureau. SCB is opgericht in 1931. Met het nieuwe merk neemt het bedrijf officieel de naam "SCB" aan. De verkorte naam erkent zowel de belangrijke bijdragen van de naamgenoten van het bedrijf, Lou Solomon, John Cordwell en John Buenz. Het merk dat is afgeleid van twee geometrische vormen, een cirkel en een vierkant. Door deze vormen te manipuleren, ontstonden drie abstracte vormen die een S, C en B suggereerden.
2 mei 2024*


oud nieuw
Decennialang heeft Infogrames een reputatie opgebouwd als uitgever en ontwikkelaar van geweldige en eclectische games, en we zijn verheugd om het terug te brengen
Met de lancering van Infogrames blaast Atari een legacy-merk nieuw leven in dat bekend stond om game-ontwikkeling en wereldwijde distributie in de jaren '80 en '90.'Infogrames is van plan zijn catalogus met titels actief te beheren
29 april 2024 ***


oud nieuw
Toen Happy Socks, het iconische Zweedse merk, vroeg om een opfrisbeurt. Het doel om een icoon te ontwerpen dat geluk uitstraalde zonder toevlucht te nemen tot de alomtegenwoordige smiley, en om een op maat gemaakt woordmerk te creëren met meer zichtbaarheid en gebruiksefficiëntie. Het resultaat, een expressief en vrolijk H-pictogram, wordt geleverd met een nieuw, gedurfder woordmerk, een speelse mascotte (uiteraard met sokken aan) en twee aangepaste lettertypen, Happy Font en Happy Script.

oud
Het oude logo was niet bijzonder goed, met de staart van een vliegtuig samengevoegd in de vorm van een abstracte vliegende zwaan met het wiel van Konark van de Konark Zonnetempel erin geplaatst. De verwijzing naar het Wiel van Konark werd voor het eerst gebruikt in het logo van Air India uit 1948, Het woordmerk was wel cool, op een vintage manier, maar zeker verouderd en erg uit de mode in relatie tot andere grote luchtvaartmaatschappijen.

nieuw
Het nieuwe logo is een mooi woordmerk, met een relatief korte naam "Air India". De bijpassende rondingen op de "A's" en "N" zijn een leuk detail en verzachten het logo, dat anders te hoekig zou zijn. Het woordmerk straalt zowel ernst als vriendelijkheid uit en heeft de juiste balans die een luchtvaartmaatschappij nodig heeft om veiligheid maar ook warmte over te brengen.
3 maart 2024 ***

oud nieuw
Het Hay on Wye festival. Hay Festival is een liefdadigheidsinstelling die lezers en schrijvers samenbrengt om verhalen en ideeën te delen in duurzame evenementen, live en online.
26 02 2024 ***

oud nieuw
Valras Plage is een Zuidfranse badplaats 15 km ten zuidoosten van Bezier. Het profileert zich als een rustige bestemming aan zee waar bezoekers kunnen genieten van de ongerepte omgeving. De visuele identiteit benadrukt de belangrijkste kenmerken van de stad: de ongerepte natuur, de aanpak die langzaam toerisme bevordert, de warme, gezinsvriendelijke sfeer en de oorsprong als vissersdorp. Het waren de vissers die het zeepaardje als symbool oplegden in het stadswapen, een symbool dat ook in de visuele identiteit wordt gebruikt. De kleuren zijn zacht en authentiek en weerspiegelen de zachte en vriendelijke sfeer en de natuurvriendelijke benadering van de stad.
21 februari 2024 ****

oud nieuw

Tropenmuseum in Amsterdam, Museum Volkenkunde in Leiden, Afrika Museum in Berg en Dal en het Wereldmuseum Rotterdam samengevoegd onder één naam:
Wereldmuseum.
20 februari 2024 ***
oud nieuw
ESN had hard gewerkt om hun merkpositie te vestigen - wat ze misten was een creatief idee dat het tot leven bracht. Het was tijd om hun ambitie waar te maken en de elite-mindset toe te passen op elk aspect van het merk. Het nieuwe logo is trotser en leesbaarder
1 februari 2024 ***

Oud nieuw
Het nieuwe World Curling logo is de belichaming van de kernaspecten van de sport, gemaakt met de twee fundamentele elementen van curling. De buitenste cirkel is geïnspireerd op de rotatie van een steen, terwijl het interne element is ontworpen om de vegende beweging op het ijs na te bootsen.
23 januari 2024
**

2005-2007 3007-2013 2013-2023 2023
De evolutie van het Trivago logo
14 januari 2024
***

oud

nieuw
De Hartford bibliotheek bestaat al sinds 1774. Dit jaar viert het zijn 250 jarig bestaan met een nieuw logo. Het primaire icoon zijn de boeken en de letter H. Het is ook een brug die verbindt. Dit merkteken dient ook als een venster op de bloeiende, actieve gemeenschap. 13 januari 2024
Trend is vereenvoudiging van het logo 25 november 2023

oud

nieuw












nieuw
oud
Het handschrift is een soort handtekening van artsen en is legendarisch! Het is zelfs algemeen aanvaard dat een arts kan worden herkend aan zijn of haar handschrift, dat vaak onleesbaar is. Het is grappig gevonden, maar of het effectief is. *** 20-10-23


Het oude logo was niet echt goed, maar redelijk. Het veelkleurige, multi-volley logo was toepasselijk maar erg druk en groot. Het schreefloze woordmerk was echter behoorlijk slecht, omdat het overdreven zakelijk aanvoelde en de integratie van de afbeelding met de titel niet erg overtuigend was. Het nieuwe logo behoudt het kernidee, maar evolueert de volley-afbeelding naar een meer openlijke "A"-vorm (voor Australië), wat logisch is en een geldige benadering, maar het verliest het heen-en-weer-gevoel van het oude logo. Het kleurverloop voelt aan als een gemakkelijke manier om de dimensie van de afbeelding over te brengen en is ook een beetje verouderd. Het woordmerk is in vergelijking beter, maar het voelt zo zwaar en statisch aan. De integratie van de twee elementen is beter opgelost dan voorheen en hierdoor kunnen ze onafhankelijk van elkaar werken als dat nodig is, maar het levert uiteindelijk twee grote dingen op met weinig contrast of spanning ertussen.*** 16-10 2023


De nieuwe merkidentiteit van Johnson & Johnson bouwt voort op de nalatenschap van het bedrijf, maar moderniseert ook belangrijke elementen om innovatie in de gezondheidszorg op een inclusieve manier te presenteren en de warme, zorgzame aard van het bedrijf tot leven te brengen.
Het nieuwe logo is gemoderniseerd. Elke letter is in één pennestreek getekend, waardoor een contrast ontstaat dat zowel een gevoel van onverwachtheid als menselijkheid geeft. Het bedrijf zal zowel de lange als de korte versie van het logo omarmen, en meer naamsbekendheid opbouwen rond de korte vorm 'J&J' om op een persoonlijkere, eigentijdse manier te verschijnen - vooral in digitale interfaces. Het merk zal ook in beweging te zien zijn en reageren op verschillende omgevingen. De nieuwe ampersand weerspiegelt een zorgzame, menselijke aard. Het presenteert zich nu als een meer wereldwijd herkenbaar symbool en vertegenwoordigt de openheid van het merk, evenals de verbindingen die het doel van het bedrijf tot leven brengen. 28-09-23 ***


T Mobile heeft zijn naam in Nederland gewijzigd in Odido. 5-09-2023 ****

Verzekeraar Aegon heeft een nieuw logo. Het 40 jaar oude logo zou voor een nieuwe generatie niet meer voldoen. Aegon richt zich op pensioenverzekeringen voor de jonge middenklasse in de VS.
**(01072



Canterbury koffie is het grootste B2B koffiemerk in Canada. Haar logo is echter zwaar verouderd en nu heeft zij een nieuw logo. Het logo, een koffie beker, wordt niet erg gewaardeerd mede omdat de beker er nier goed uitkomt. Een van de critici stelde een kleine aanpassing voor, geheel rechts.
**

Net New York City Tourism + Conventions bureau heeft een nieuw logo. Het merk is geïnspireerd op het grafische erfgoed van de stad en de werken van kunstenaars en ontwerpers die zelf werden geïnspireerd door de vijf stadsdelen. De onregelmatige vormen en snijpunten van de grafische elementen en het logo - verwijzingen naar horizontale straten en verticale gebouwvormen - spelen met contrast, uitzetting en samentrekking om de energie van de stad te weerspiegelen. ****



Perth is de lichtstad van Australia. De stad had wel een wapen(links) maar geen logo. Het logo is gebaseerd op de ineemse de Whadjuk Noongar-cultuur en het feit dat Perth de zonnigste stad van het land is. De kleuren komen van de lokale flora en fauna. ***

Amsterdame is een campagne die de toenemende genderkloof in Nederland onder de aandacht brengt en vraagt om wetgevende actie om deze te dichten
In het kader van internationale Vrouwendag worden een groot aantal posters opgehangen. Zie onder.
***





Het Finse Nokia heeft een nieuw logo. Het nieuwe logo krijgt in de professionele wereld weinig waardering **


Als Brazilie een nieuwe president krijgt, dan neemt hij ook een nieuw staatslogo. Het nieuwe merk van de federale overheid is levendig, kleurrijk en divers zoals Brazilië. De kleuren zijn geïnspireerd op de Braziliaanse vlag, samengevoegd met rood en zwart om diversiteit te vertegenwoordigen. In het grafische stuk wordt "Brazilië" benadrukt en de geometrische vormen, lijnen en kruispunten waaruit de letters bestaan, verwijzen naar het concept van het nieuwe management: Unie en Wederopbouw. De typografie bestaat uit het gestileerde gebruik van elementen van de nationale vlag, zoals de driehoek die naar boven wijst en de centrale blauwe cirkel.

Links de logo's van de vorige presidenten van Brazilie


Eurostar Group gevestigd in Brussel onderhoud de treindiensten onder het kanaal. Het bedrijf heeft na de samenvoeging van Eurostar en Thalys een nieuw logo gekregen. Het hart van de rebranding is een nieuw ontworpen symbool, een nieuwe poolster een icoon voor het nieuwe merk. Met de creatie van dit symbool, een combinatie van de Eurostar E en een ster, heeft Eurostar officieel zijn ster terug. ***


CenterParcs heeft een nieuw logo. Het bedrijf van Piet Derksen begon in 1968 met de verhuur van bungalows onder de naam Sporthuis centrum dat later werd aangepast in Center Parcs. Het bedrijf is nu onderdeel van het Franse Pierre et Vacansces.
De strategie van Center Parcs isgebaseerd op het concept 'mens + natuur'. Ons merkidee, Human Nature, gaat terug naar deze wortels en symboliseert hoe het merk je in staat stelt om echt contact te maken met de natuur en elkaar. Het wordt de leidende visie om de Center Parcs Europe-ervaring op elk contactpunt opnieuw vorm te geven en alle merkcommunicatie te verenigen.


Het logo van het National Museum van Noorwegen in Oslo is veranderd. Of het een verbetering is betwijfel ik. *


Nieuw logo San Fransisco Symphony orkest. Het oude logo was vrij basic, met een abstractie van de gevel van Davies Symphony Hall Ver van de ambitie en avontuurlijkheid waar de symfonie bekend om staat. Het nieuwe logo corrigeert dat door voluit ambitieus en avontuurlijk te zijn met een mooi ritme van de letters. ****


Tugg burgers, opgericht in 2014, is een kleine keten van fast casual restaurants in Zweden, waar premium hamburgers, friet en desserts worden geserveerd. Het oude logo en de identiteit waren perfect acceptabel met een handgemaakte, ambachtelijke uitstraling die geschikt lijkt voor de evidente kwaliteit van het restaurant. Maar kon evengoed dienen voor een coffeeshop of restaurant. Het nieuwe logo is een andere kijk op een visuele identiteit voor Tugg met inspiratie uit de hele wereld, buiten de VS. In de kern gaat de nieuwe Tugg-identiteit over de algemeenheid van de eenvoudige hamburger en hoe deze op nieuwe manieren tot leven kan worden gebracht om iedereen en iedereen welkom te heten door middel van design. *


Grey Goose is van oorsprong een Frans wodka merk. Door van één gans op het logo er drie te maken hoopt men een gevoel van saamhoriheid en gezelligheid over te brengen. In de echte wereld vliegt een gans nooit alleen, hij maakt altijd deel uit van een kudde - een metafoor voor de wodkaconsumptie zelf. Het merk is nu van Bacardi. ***


Gaia is een verzekeringmaatschappij voor IVF behandelingen. Het bedrijf zocht een nieuw logo.
Een gezin heeft geen vaste vorm. Of een vaste manier om gevormd te worden. En door volledige zeggenschap over de voortplanting te bieden, is Gaia de levensmaker voor alle toekomstige gezinnen, ongeacht hun ontstaan of samenstelling. Dit idee inspireerde Gaia's nieuwe merkidentiteit. Of het een geslaagd logo is geworden waag ik te betwijfelen. Twee verschillende letters A komt de leesbaarheid niet ten goede. **


Human Rights First is een onafhankelijke belangen- en actieorganisatie die Amerika uitdaagt zijn idealen na te leven. Het nieuwe merk weerspiegelt beter het actieve netwerk dat de organisatie leidt. De progressieve pijlen verwijzen naar hun consequente streven naar grenzeloze vrijheid. De nieuwe identiteit geeft verder het idee weer van een collectief dat hoogopgeleide teams activeert om mensen te bevrijden van onrecht, in binnen- en buitenland. **


Na 15 jaar heeft Branston zijn logo aangepakt, zij het subtiel. Toch oogt het weer fris. Het bedrijf werd in 1922 opgericht in Branson UK. In 2012 werd het bedrijf verkocht aan het Japanse Mizkan. ***+


Acteur Paul Newman richtte in 1980 de Paul Newman Foundation op. Hij overleed in 2008 maar zijn werk werd voortgezet. Newman's Own onderhoudt en verandert het leven van kinderen die met tegenslag te maken hebben. Toen Newman's Own begon, verklaarde Paul Newman dat 100% van de winst naar goede doelen zou gaan. Deze missie wordt vandaag de dag voortgezet via de Newman's Own Foundation. In totaal is er sinds 1982 meer dan 570 miljoen dollar gedoneerd aan goede doelen. Het logo werd onlangs verbeterd. en aan het huidige tijdsbeeld aangepast. ****


Het Duitse cacao bedrijf Nucao heeft na vijf jaar haar logo gewijzigd. De volgens het bedrijf chique rebranding is erop gericht in de toekomst nog meer mensen te bereiken. Het doel: bewijzen dat duurzaamheid en bewuste consumptie hand in hand gaan met stijl en plezier. ***


Het Design Museum of Chicago bestaat 10 jaar en dus tijd voor een nieuw logo. Het is gebaseerd op de Nieuwe Bauhaus beweging die in 1937 in Chicago is ontstaan. Het logo toont een luchtfoto van de stad, de onderlinge verbondenheid van straten, doorgangen, blokken en diverse gemeenschappen als vlak. Het raster is een van de grote organiserende principes en structurele elementen die in alle facetten van design worden gebruikt en een ware weerspiegeling van het karakter van deze stad. Toch wel een onduidelijk logo. ***1/2


De komst van de nieuwe dirigent was het perfecte moment voor het Houston Symphony om zijn nieuwe visuele identiteit voor een nieuw tijdperk te onthullen. Het nieuwe logo combineert elegantie met een suggestie van beweging en actie, passend bij een dynamisch orkest in een bruisende, actieve stad. Tegelijkertijd benadrukken elementen van het ontwerp de traditie van Houston Symphony; het lettertype is bijvoorbeeld afkomstig van het snijwerk op de travertijnen buitenmuur van Jones Hall, de music hall in Houston. Het logo is minder swingend, stijlvoller maar saaier. **1/2


Het oude logo dateert alweer van 2009 en is op wat kleine details aangepast. Nu heeft Citroën een nieuw logo. Slanker, gedurfter en zeer vertrouwd. Om een moderner logo te ontwikkelen dat beter geschikt is voor digitaal gebruik, is de Franse autofabrikant 100 jaar terug in de tijd gegaan om zijn oorspronkelijke ovaalvormige symbool uit 1919 opnieuw te bekijken. De chevrons zijn breder en prominenter gemaakt en worden gecontrasteerd door een zachter verticaal ovaal frame. ******


De Society zet zich in voor een meer fantasievolle en open wereld door de kracht van kinderliteratuur. Ze hebben een nieuwe missie en daar hoort een nieuw logo bij. De uil moet de nieuwe richting aangeven. De uil wordt onmiddellijk herkend als wijze en karakteristieke verhaalfiguur. ****1/2


Het Deense limonademerk zocht een nieuwe rebelse en uitdagende merkidentiteit. Dat lijkt gelukt met dit nieuwe logo.****


Het oude logo is 25 jaar oud dus tijd voor vernieuwing. De golf als hoofdelement blijft, maar is gereduceerd tot twee golvende lijnen boven elkaar. De bovenste golf is iets korter en fijner vormgegeven dan de onderste - zo moet de samenvloeiing van de grotere rivier de Neckar en de kleinere Sulm symbolisch worden weergegeven. De golven geven ook de dynamiek van de stad, het charmante landschap van de regio en grote en kleine gebeurtenissen die soms luidere en soms stillere golven maken, weer. Kijk ook eens naar het logo van Gorinchem hieronder.


Fnb bank uit Zuid-Afrika heeft een nieuw logo. De al gestileerde boom is nog verder gestileerd, maar doet nu meer Japans aan


Mission Brewing uit San Diego en opgericht in 1913, vond haar oude logo een te koloniale uitstraling hebben. Het Spaanse kruis werd het belangrijkste element in het logo en brewery werd vervangen door brewing.


logo van Queen Elisabeth 2 logo king Charles 3

DeLibanese snoepartikelen fabrikant Gandour heeft haar beeldmerk aan he huidige tijdsbeeld aangepast. Het gaat om een subtiele wijziging. Eerst even een tijdlijn van het merk van het bedrijf links bekijken. Er zijn al grote wijzigingen aan het logo vanaf einde 19e eeuw doorgevoerd. Nu wordt er naar acht jaar weer een aanpassing gedaan. De bel boy lacht overtuigend in het nieuwe merkbeeld. Een frisse uitstraling.


het oude logo het nieuwe logo
The Verge is een Amerikaanse nieuwswebsite over technologie van Vox Media met nieuws en recensies over consumentenelektronica en podcasts. De site ging in november 2011 van start. Er is nu een nieuw logo ontworpen. De vraag is of dat een verbetering is. Hoe is de zichtbaarheid van het nieuwe merklogo.


oude logo nieuwe logo


oude logo nieuwe logo
Het oude logo toont het gemeentewapen omgeven door een vierkant kader dat verwijst naar de oude stadswallen. Daarboven lopen twee parallel aan elkaar lopende rode lijnen in golfbeweging die verwijzen naar het voor Gorinchem zo belangrijke water. Het is sinds 1994 in gebruik en ontworpen door de Gorcumse reclametekenaar Brik.
Het nieuwe logo is sinds september 2022 in gebruik. Een huisstijl met oog voor historie. De vestingstad, trots, inspirerend, verbindend en zelfverzekerd.