gemeente logo's / beeldmerken

De meeste gemeenten hebben een logo of beeldmerk. In deze rubriek laten we ze zien en geven uitleg.

Een nieuwe logo moet sterk zijn, niet te ingewikkeld. Het moet praktisch in gebruik zijn en het moet het karakter uitstralen van de gemeente. Daarnaast is  kleur in de huisstijl nodig, met een aantal goed bruikbare stijlelementen.


Lichtgroen staat voor et grondgebied van de gemeente, donkergroen voor het centrum van het gebied en de kernen. De doorgetrokken zwarte strepen zijn de doorgaande wegen en de stippellijn is het spoor.


In het gemeentelogo is het Huizer melkmeisje uitgewerkt tot een krachtig, dynamisch, elegant en tijdloos en toekomstbestendig beeld. Het traditionele melkmeisje uit 1815 staat symbool voor de pictografische verschijning in het gemeentelijk logo. Belangrijke details van het melkmeisje, zoals hoed en juk, zijn in het logo terug te vinden. Het logo legt daarmee een verbinding tussen 'oud' en 'nieuw'. 


In het logo van Bernheze zie je drie groene blaadjes. Deze staan symbool voor het landelijke karakter van Heesch, Nistelrode en Heeswijk-Dinther. De grijze vlakjes stellen de omliggende plaatsen voor.


ontwerp strategisch en creatief marketing bureau Spikker, Evert Barends.

Die U staat in de eerste plek voor Urk, maar het kan voor nog zoveel meer mooie dingen staan, die bij Urk passen. Voor uniek, uitdagend, uitnodigend en ook voor u als inwoners van Urk. En ja, als parel van Flevoland is Urk natuurlijk een gemeente waar je ‘u’ tegen zegt.’’ Logo nieuw sinds januari 2025. Als je kijkt naar de kleuren in de nieuwe huisstijl, zie je dat ze niet willekeurig gekozen zijn. Ze doen denken aan de kleurrijke kraplappen uit de Urker klederdracht. Daarmee geven we in onze nieuwe huisstijl aan dat we onze historie koesteren.


Het logo heeft de vorm van de Noordoostpolder en moet de verkaveling van het gebied weergeven. Tegelijkertijd is ook de nieuwe slogan gepresenteerd: Buitengewoon Noordoostpolder. Het logo is in 2012 ingevoerd.